De geometrie van een racefiets bepaalt de zithouding. En de zithouding beïnvloedt zaken als: hoe comfortabel zit ik op de fiets, hoe goed is de fiets om te sprinten, in hoeverre kan ik er lange afstanden mee afleggen, enzovoort. Je zithouding wordt grotendeels bepaald door de stack en reach van de fiets. Maar wat betekenen deze woorden nu eigenlijk?
Stack en reach
Wil je een racefiets kopen? Dan zal je op de geometrie moeten letten om te oordelen of een fiets de juiste zithouding heeft voor jouw beoogde fietsplannen.
De stack en reach (er bestaan vooralsnog geen Nederlandse woorden voor) bepalen voor het grootste deel in welke van deze subcategorieën een racefiets valt:
- endurancefiets
- light-weightfiets
- aerofiets
- all-roadfiets
- tijdritfiets (deze laten we overigens in deze blog buiten beschouwing omdat dit echt een nichefiets is die wij niet in onze fietsenwinkel verkopen)
Als je bijvoorbeeld lange afstanden wilt afleggen, zal je eerder een endurancefiets kiezen vanwege het hogere comfort. Ben je daarentegen een sprinter, dan zal een aerofiets eerder aansluiten bij je plannen.
Omdat elke fietsenwinkel en fietsfabrikant dezelfde meetpunten gebruiken bij het bepalen van de stack en reach, zijn deze parameters perfect om te bepalen wat voor type fiets je voor je hebt (en wat je zithouding dus zal zijn).
Wat is de stack?
De stack de verticale afstand tussen de trapas (vaak ook bracket genoemd) en de bovenkant van de balhoofdbuis.
Onderstaande afbeelding laat de stack (en ook meteen de reach) van een racefiets zien.
Wat je moet weten over de stack:
- Hoe hoger de stack, hoe rechter je zit. Dit zorgt voor een comfortabelere fietshouding, maar je vangt meer wind.
- Een hoge stack zal je daarom vooral tegenkomen bij endurancefietsen en all-roadfietsen, die gemaakt zijn om lang mee te rijden.
- Een lage stack zal je vooral zien bij aerofietsen en light-weightfietsen, want bij die modellen draait alles om optimale aerodynamica teneinde sneller te kunnen gaan.
Leestip: Dezelfde specs, duizenden euro’s verschil: waarom zo’n prijsverschil bij carbon racefietsen?
Wat is de reach?
De reach is de horizontale afstand tussen de trapas en het middelpunt van de balhoofdbuis.
Wat je moet weten over de reach:
- Hoe langer de reach, hoe platter je op je fiets zit. Hoe korter de reach, hoe rechter je zit.
- Een langere reach is daarom minder comfortabel, maar het maakt je wel aerodynamischer. Een lange reach is, omwille van de optimale aerodynamica, een eigenschap van aerofietsen en light-weightfietsen.
- Een kortere reach zorgt er daarentegen voor dat je comfortabeler op je fiets zit, maar je vangt wel meer wind. Een korte reach is, vanwege het belang van comfort op lange afstanden, een eigenschap van endurancefietsen en all-roadfietsen.
gemiddelde Stack en reach per racetype
Dit zijn de gemiddelde stack en reach per type racefiets op basis van een framemaat 56, zoals berekend door deze fietsenblog:
- Endurancefietsen: endurancefietsen hebben een gemiddelde stack van 59,5 cm en een reach van 38,2 cm.
- Aero- en light-weightfietsen: aerofietsen hebben een gemiddelde stack van 55,9 cm en een reach van 39,6 cm. Onze ervaring is dat light-weightfietsen een gelijkaardige zithouding hebben, met een stack en reach die slechts enkele millimeters minder is dan die van een aerofiets.
- All-roundfiets: de allroundfiets heeft een gemiddelde stack van 57,1 cm en een reach van 39,0 cm.
Stack en reach manipuleren
Heb je een specifieke nieuwe fiets op het oog die bijna maar toch nét niet perfect is qua stack en reach? Of bemerk je dat je niet perfect zit op je huidige fiets? Geen zorgen, want je kan de stack en reach manipuleren:
- Met een langere of kortere stuurpen heb je speelruimte op je houding.
- Met spacers onder je stuurpen kom je hoger te zitten.
- Door reeds aanwezige spacers te verwijderen, kom je lager te zitten.
- Met een zadelpen zonder of met setback verleng of verkort je de zitpositie.
- Met een luie hoek van de staande buis kom je verder achter de trapas te zitten, maar dit verlengt ook je zitpositie.
- Middels een steile staande buis zal je juist meer naar voren komen te zitten.
Let er echter op dat het beïnvloeden van je stack en reach maar tot in bepaalde mate kan. Het best koop je dus een fiets die zo goed mogelijk bij je past.
Zelf de stack en reach berekenen
Zelf de stack en reach van een fiets berekenen kan, maar het is niet eenvoudig. Meestal zal een fabrikant deze gegevens aanleveren of weet een specialist in een fietsenwinkel deze informatie te geven.
Wil je desondanks zelf de stack en reach uitrekenen van een fiets? Dit kan nuttig zijn wanneer je al een racefiets hebt en deze wilt kunnen vergelijken met exemplaren in een winkel. Om deze berekening te maken heb je een loodlijn, rolmaat en potlood of pen nodig. Zorg er eerst voor dat de fiets goed rechtop staat en niet kan wegrollen. Doe daarna het volgende:
- Stack uitrekenen: meet de trapashoogte en de balhoofdhoogte. De stack is de balhoofdhoogte minus trapashoogte in centimeters.
- Reach uitrekenen: plaats de loodlijn op het hart van de trapas en markeer de plek op de grond. Zet nu de loodlijn op het hart van het balhoofd en markeer ook deze plek. De reach is de afmeting in centimeters tussen deze twee punten.
Niet hetzelfde als een framemaat
Het is belangrijk om te benadrukken dat de stack en reach niet hetzelfde zijn als de framemaat van een fiets. De maatvoering voor framematen verschilt van fabrikant tot fabrikant. Een maat 49 van Bergamont is dus niet per se hetzelfde als een maat 49 van Cannondale. Het is dus een fout uitgangspunt om te zeggen: ‘Ik heb momenteel een fiets in maat 49, dus mijn nieuwe fiets moet ook een 49 zijn.’
De stack en reach zijn veel objectievere manieren om een zithouding te bepalen. Want de stack en reach worden bij elke fiets en bij iedere fabrikant op exact dezelfde manier berekend.
Wil je je zojuist verworven kennis toepassen in de praktijk? Bekijk dan online onze fietsenmerken of bezoek onze fietsenwinkel in Antwerpen.